Vegan

Vegan aanbod

Steeds meer horeca ondernemingen passen zich aan op de behoefte uit de markt, zodat de vegan gast ook bij jou terecht kan! Het aantal mensen die een veganistische levensstyle naleven groeit snel.

Het klinkt een hele uitdaging, geen dierlijke producten gebruiken. Dus ook geen melk, eieren, honing en boter bijvoorbeeld. Gelukkig klinkt dit allemaal veel ingewikkelder dan dat het uiteindelijk is. Veel ingrediënten zijn eenvoudig te vervangen en tegenwoordig veel producten zijn vanuit de basis al geschikt voor een vegan bereiding! Vegan is zeker niet saai en hoeft ook helemaal niet ingewikkeld te zijn! Door eindeloos te variëren met smaken kun jij ieder seizoen een heerlijke recepten op jouw menukaart zetten, die óók geschikt is voor vegans, en waardoor jouw personeel geen “nee” meer hoeft te zeggen.

Tips & Tricks

Ei vervangen

Veganistische producten zijn tegenwoordig steeds beter verkrijgbaar, waardoor het steeds haalbaarder wordt om zuivel en ei te vervangen in recepturen. Hier is helaas geen gouden regel voor, waardoor het voor jou als horeca ondernemer soms best een lastig thema is! Voor zuivel zijn al veel plantaardige alternatieven beschikbaar. Melk en room kunnen vrij makkelijk vervangen worden. Eén van de lastiger te vervangen producten is ei. Met behulp van de volgende tips & tricks ben jij klaar om van jouw succesvolle recepten een vegan variant te maken!

Ei als rijsmiddel

Vaak zorgen de eieren ervoor dat bakrecepten goed rijzen. Gelukkig zijn er producten die de eieren goed kunnen vervangen. Vaak staan deze producten al gewoon in jouw keuken! Bakpoeder en appelazijn bijvoorbeeld helpen om jouw cake of taart te laten rijzen. Andere soorten azijn werken ook, maar appelazijn is zoeter en milder van smaak. Je gebruikt voor 1 cake één eetlepel azijn en één eetlepel bakpoeder. Wanneer de azijn en de bakpoeder samen worden toegevoegd, reageert het bakpoeder extra sterk. Het is wel belangrijk dat de azijn wordt op het laatste moment wordt toegevoegd. Dit kan namelijk al reactie veroorzaken terwijl de cake nog niet in de oven staat. Tip: er bestaan ook kant-en-klare eivervangers in poedervorm. Deze zijn verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels en online bakwinkels. Op de verpakking staat exact hoeveel je moet gebruiken om 1 ei te vervangen.

Ei als bindmiddel

Fruit is een goede vervanger voor bindmiddel/ verdikkingsmiddel bij het maken van bakrecepten. Vervang bijvoorbeeld één ei door een halve, gepureerde banaan of voor 50 gram appelmoes. Het is wel belangrijk dat het fruit goed rijp is! Of gebruik eens pompoen- of zoete aardappelpuree als alternatief. Bedenk wel dat al deze producten je recept een specifieke smaak geven en dus moeten matchen met de andere smaakmakers in je recept.

Een andere optie is chiazaad of lijnzaad. Deze geven na het mengen met water een soort gel, die extra stevigheid geeft aan een gerecht. Gebruik per te vervangen ei één eetlepel chia/lijnzaad en 3 eetlepels water. Laat 10 minuten wellen.

Ei als glansmiddel

Ook je recept een mooie glans te geven gebruik je eieren. De keuze die je hier maakt wordt bepaald door de vraag of je het ingrediënt vóór of ná het bakken wilt gebruiken. Na het bakken: uitgestreken abrikozenjam of suikerwater op een harde taartkorst geven na het bakken zelfs een nog mooiere glans dan ei. Voor het bakken: gebruik sojamelk om je deeg mee af te strijken. De eiwitten in de sojamelk zorgen voor een mooi bruin laagje op de taart/cake. Het is goed om te weten dat rijst- of amandelmelk weinig eiwitten bevatten, gebruik deze melk dus niet aangezien je dan niet het gewenste resultaat zult bereiken!